Matkunnskap

Alt du trenger å vite om olivenolje

Skrevet av
| 4 Kommentarer

I bloggtemaet Matkunnskap skriver jeg om forskjellige matvarer jeg liker, og som er del av mitt kosthold. Jeg vil gi deg litt historie, fakta om næringsinnholdet og fortelle hvorfor disse matvarene kan være bra for deg. Til inspirasjon, ny kunnskap og for å dele matglede.

Hva er det første ordet som popper opp i hodet når du hører middelhavskosthold? For mange vil det være olivenolje, ettersom dette er en av de mest kjente matvarene i landene rundt Middelhavet.

Olivenolje har i årtusener vært den primære fettkilden i kostholdet til befolkninger som har blitt ansett som sunne og friske. Det er ikke uten grunn at mange prøver å etterlikne middelhavskostholdet for å få bedre helse.

Etterhvert har også forskere fått interesse for denne oljen, og mange studier er i senere år blitt gjort på olivenoljes helseeffekter.

Forskning har vist at både fettsyrene og antioksidantene i olivenolje har flere sterke helsegevinster, blant annet redusert risiko for hjerte- og karsykdom.

Olivenolje har mange fantastiske egenskaper og mange av de visste jeg ikke om før jeg startet å samle informasjon til denne artikkelen. I tillegg har jeg lært mye nytt om bruken av olivenolje ved steking og baking. For å gi deg en liten smakebit – myten om at du ikke kan bruke olivenolje til steking er feil. 

Oliven og olivenolje

Oliven – en matvare med eldgamle tradisjoner

Hverken oliven eller olivenolje er nye matvarer, og mennesket har hyllet oliventreet siden tidlige tider. Faktisk var egypterne storforbrukere av oliven under faraoenes tid.

I Hellas har grekere dyrket oliven i ca. 3000 år, og har lenge vært kjent for sin olivenolje av høy kvalitet. Deres kjærlighet til oliven var det ikke tvil om:

The ancient Greeks so valued olive oil that cutting down an olive tree was a crime punishable by death.

Gjennom tusener av år har olivenolje blitt brukt til mye, både som mat og til skjønnhetspleie og medisin.

Hva er olivenolje?

Olivenolje er en vegetabilsk olje som fremstilles av råvaren oliven. Oliven vokser på en tresort som trives veldig godt rundt middelhavslandene.

Faktisk vokser 95% av oliventrærne på verdensbasis omkring Middelhavet.

Oljen lages ved at man plukker og vasker oliven som deretter blir knust til en slags olivenpasta av fruktkjøtt og kjerner. Deretter presses oljen ut, enten med pressplater eller i en mer moderne sentrifugeringsmetode. I all moderne produksjon foregår pressingen bare en gang, derfor er gamle begreper som første og andre pressing ikke gjeldende  i dag.

Oliven høstes og presses fra oktober til februar. Jo senere de høstes, jo mildere blir oljen. All oliven er grønn, for deretter å bli sort/mørk når den modnes.

Fargen på oljen varierer fra grønn til gyllen. En god olivenolje skal være kompleks på smak, og ha en fin balanse mellom fruktighet, bitterhet og pikant/pepper.

oliventre

Flere kategorier av olivenolje

Olivenolje er en samlebetegnelse på alle de ulike kategoriene av olje som lages av oliven. Totalt finnes det åtte kategorier av olivenolje. De kan blant annet skilles fra hverandre på bakgrunn av smaksmessige egenskaper og ved hjelp av fysiske/kjemiske indikatorer. For eksempel nivået av peroksid og oljesyre. De mest kjente kategoriene er:

Extra virgin olivenolje er den beste typen både når det gjelder kvalitet og smak. Den kalles også ekstra jomfru olivenolje på norsk. Extra virgin olivenolje må oppfylle både kjemiske og smaksmessige kriterier før den tappes på flaske. Denne oljen får man kun ved kaldpressing.

For at olivenoljen skal kunne kategoriseres som kaldpresset, hvilket gir best kvalitet på oljen, må hele prosessen foregå under 27°C.

Jo lavere syrenivå oljen har, desto høyere er innholdet av vitaminer og antioksidanter. Extra virgin har et lavere syreinnhold enn de andre typene og må under 0,8 prosent for å være godkjent som extra virgin olivenolje.

Virgin olivenolje er av dårligere kvalitet enn extra virgin både når det gjelder smak og kjemiske egenskaper. Denne typen kalles også jomfru olivenolje, men den selges ikke i Norge.

Hvis etiketten kun sier «olivenolje» er dette en blanding av raffinert olivenolje (99 prosent) og ca. 1 prosent kaldpresset olivenolje. Dette er dermed olje av dårlig kvalitet.

Det beste tipset når det gjelder å velge den sunneste olivenoljen er å gå for kaldpresset extra virgin olivenolje. Unngå raffinert olje, selv om det står at den er blandet med extra virgin olje.

Tips til hvordan du velger de beste oljene kan du lese om lengre ned i artikkelen.

Grekerne har det største forbruket av oliven i hele verden. Hvert år konsumerer de gjennomsnittlig 26 liter olivenolje hver!

Helsefordeler med olivenolje

Det er som sagt stor enighet om at olivenolje er bra for helsa. Her er noen av de viktigste grunnene til at denne oljen blir ansett som helsebringende:

1. Forebygger hjerte-og karsykdom

Olivenolje av god kvalitet er naturlig rik på antioksidanter, blant annet polyfenoler.

Trolig er disse polyfenolene en viktig årsak til at oljen har så positive effekter mot hjerte- og karsykdom.

Du har sikkert hørt at kolesterolnivåene i kroppen er en viktig faktor når det kommer til hjerte- og karsykdom. Litt forenklet kan man si at økte nivåer av oksidert LDL kolesterol i kombinasjon med høye nivåer av triglyserider i blodet øker faren for hjerte- og karsykdom.

Det som er så bra med å spise olivenolje er at kolesterolnivåene og triglyseridene blir påvirket på en gunstig måte.

LDL partiklene beskyttes mot oksidativ ødeleggelse, samtidig som nivået av triglyserider i blodet minsker. Dette skjer uten at det gode HDL kolesterolet reduseres.

2. Unik fettsyresammensetning og høyt næringsinnhold

olivenolje-flasker

Olivenolje har lenge vært kjent for sin unike sammensetning av fettsyrer.

Først og fremst består oljen av umettet fett, i hovedsak oljesyre som er en enumettet omega-9 fettsyre.

I tillegg er oljen rik på vitaminer og antioksidanter. Blant annet vitamin E og K.

Extra virgin olivenolje av god kvalitet er full av helsebringende antioksidanter som fenol, polyfenol, fenolsyrer og hydrokarboner.

Selv om olivenolje og morsmelk ikke har mye til felles når det gjelder smak og utseende er de overraskende like når det kommer til sammensetningen av fettsyrer! Dette gjør at olivenolje i likhet med morsmelk kan tas lett opp fra tarmen, og anbefales til bruk i barnemat.

3. Kan beskytte mot kreft og Alzheimer

Selv om mesteparten av forskning på olivenolje har dreid som om helsefordelene relatert til hjerte- og karsykdom er det også mye som tyder på at det kan være gunstig i forebygging av visse typer kreft og Alzheimer.

En studie har vist at olivenoljes høye innhold av den umettede fettsyren oleocanthall bidrar til å bevare strukturen til hjernecellenes membran og deres levetid, og dermed forebygge mot Alzheimer.

Vitamin E som olivenolje er rik på, ser også ut til å redusere aldring av hjernen.

Vil du lese flere innlegg som dette? Meld deg på nyhetsbrevet.

4. Bra for fordøyelsessystemet?

Noen mener også at olivenolje kan være bra for fordøyelsessystemet ved blant annet å beskytte mot magekreft og hjelpe kroppens rense- og avgiftningsprosesser.

Olivenolje kan også ha en positiv påvirkning på fordøyelsessystemet ved å motvirke magesår og bedre opptaket av næringsstoffer fra tarmen.

Hvordan bruke olivenolje

Bruk extra virgin olivenolje til matlaging ettersom dette er 100% naturlig og ren fruktolje, noe som absolutt er det beste for både din helse og smaken.

Selv synes jeg olivenolje er fantastisk å bruke i det meste av matlaging. Alt fra salatdressinger, marinader, supper, gryteretter og til ovnsbakte grønnsaker.

Ekstra jomfru olivenolje

Tåler olivenolje høy temperatur?

Du har kanskje fått høre at den ikke egner seg til steking eller oppvarming. Dette er en feilaktig myte ifølge mange kilder.

Det kan være greit å vite at ved over 70°C forsvinner mange av de gode aromaene i de fine olivenoljene.  Det er kanskje derfor ikke vits å bruke den aller fineste og dyreste oljen til baking og steking. Istedet kan man bruke en billigere og mildere extra virgin olivenolje til slikt.

Jeg har ved flere anledninger hørt at man ikke skal bruke kaldpresset olivenolje til stekning av mat, men så langt har jeg ikke klart å finne noen gode kilder til disse påstandene. Det eneste håndfaste jeg har kommet over er at analyser viser at harskningsprosessen av planteoljer øker ved oppvarming. Men der blir det også nevnt at olivenolje er mer stabil enn andre planteoljer på grunn av lavere innhold av flerumettet fett.

Et lurt tips for å unngå oljesprut er å ikke steke med vann i oljen. Er det vann på grønnsakene du skal steke så tørk av de før du legger de i stekepannen.

Oppbevaring av olivenolje

Luft, lys og varme er olivenoljens verste fiender.

Flasken bør oppbevares mørkt og i romtemperatur (10-25 ºC). Den bør ikke stå ved komfyren eller ved et vindu, siden oljen er følsom for gjentatte temperaturforandringer.

Oppbevaring i en mørk flaske i et skap på kjøkkenet er ofte det beste. Som regel kjøpes olivenolje på mørke glassflasker, og det er ikke gunstig å overføre oljen til gjennomsiktige flasker. Plastflasker er det verste.

Når du har åpnet flasken er det best å bruke oljen innen 1 – 2 måneder. Men en extra virgin olivenolje av høy kvalitet kan, hvis den oppbevares riktig, holde seg et halvt år etter åpning. Kjøp derfor helst en størrelse som passer ditt forbruk.

Ikke la flasken eller produktet stå lenge uten kork/lokk og skru godt igjen etter bruk. Dette er fordi oksygen vil bidra til å bryte ned oljen.

Olivenolje er ferskvare og blir ikke bedre med årene. Det skal stå holdbarhetsdato på flasken, men datoen for pressingen er den beste indikasjonen på holdbarhet. Oljen kan oppbevares i 18 til 24 måneder fra pressing.

Det er ikke farlig å bruke olivenolje som har gått ut på dato, så lenge den ikke er blitt harsk. Du merker at oljen er harsk ved at den både smaker og lukter veldig annerledes enn den burde.

Slik finner du olivenolje av god kvalitet

olivenolje-utvalg

Dessverre er mye av den billige olivenoljen i Norge av lite tilfredsstillende kvalitet. Extra virgin betegnelsen alene er heller ikke en garanti for høy kvalitet.

Billige oljer kan ofte være presset med oliven av dårlig kvalitet, og være iblandet andre komponenter for justering av lukt, smak og syrenivå.

Olivenolje ligger høyt oppe på listen over matvarer som ofte avsløres som forfalsket eller endret.

I en rapport fra UC Davis Olive Oil Chemistry Laboratory ble det vist at hele 69 prosent av importert olivenolje til USA merket som extra virgin ikke møtte tilfredsstillende standard.

Man kan anta at lignende resultater også vil gjelde for Norge.

NRK viste nemlig i en stikkprøvetest at hele 4 av 6 testede oljeflasker ikke kan kalles extra virgin.

Tegn på at olivenoljen er av god kvalitet er at oljen er sporbar. Det viktigste du bør se etter på etiketten til flasken er:

Annen informasjon som er nyttig for de som er spesielt interessert i å få en olivenolje av høy kvalitet er:

Dette kan kanskje virke som en skremmende lang liste å tenke på, men et godt tips kan være besøke en spesialbutikk til tross for at man betaler litt mer.

Til slutt

Olivenolje er kanskje en av verdens beste fettkilder. Den kan forebygge hjerte- og karsykdommer og redusere aldring av hjernen.

Når du kjøper olivenolje er det kvalitet som gjelder. Ikke vær redd for å benytte oljen til stekning og baking.

Jeg håper at denne artikkelen har gitt deg mer kunnskap om olivenolje og hjelper deg til å ta et bedre valg for både smaken og helsens skyld.

Nå, over til deg. Er du fan av olivenolje, eller bruker du andre type oljer? Del dine tips til bruk av olivenolje i kommentarfeltet nedenfor – jeg gleder meg til å høre fra deg.

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
30 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

4 kommentarer

  1. Jeanett

    Hei ☺

    Du refererer til en del studier, kunne du lagt ut kildehenvisninger til disse?
    Jobber med olivenoljer, så dette er ganske interessant ?

    -Jeanett

    Svar
    1. Ida

      Hei Jeanett 🙂

      Takk for tilbakemelding!

      Jeg har linket til en del kilder i artikkelen, blant annet:
      Mindre hjerte- og karsykdom med olivenolje og nøtter
      Olive Oil: Health Benefits, Nutritional Information
      Olive-Oil-Derived Oleocanthal Enhances β-Amyloid Clearance as a Potential Neuroprotective Mechanism against Alzheimer’s Disease: In Vitro and in Vivo Studies

      Jeg har også noen andre kilder hvis du skulle være interessert, som jeg ikke har linket direkte til:
      Olive oil consumption, plasma oleic acid, and stroke incidence: the Three-City Study.
      Primary prevention of cardiovascular disease with a Mediterranean diet

      Er det noe i artikkelen du savner kilder til? 🙂

      PS. Trykker du på den blå teksten i artikkelen får du opp kilden jeg har referert til.

      Svar
  2. T.Dahl

    Hei. Kjøpte nå olivenolje fra Tyrkia med sitroner. Oljen er lys i farge og er i glassflaske ikke farget. På flasken står det følgende: Palermo Extra virgin olivenolje. Kjenner du til denne? Mvh Turid

    Svar
    1. Ida

      Hei Turid!
      Nei jeg kjenner ikke til akkurat den du nevner her. Å selge olivenolje på gjennomsiktig flaske er veldig vanlig, og det er mange som ønsker å se fargen på oljen for å kunne si noe om smaken/kvaliteten før de kjøper den. Så det er faktisk mange som foretrekker at den kommer på gjennomsiktig flaske fremfor farget. Men for å bevare oljen best mulig er det best å oppbevare den et mørkt sted da 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.