Matkunnskap

Sjokolade med god samvittighet

Skrevet av
| Legg igjen kommentar

I bloggtemaet Matkunnskap skriver jeg om forskjellige matvarer jeg liker, og som er del av mitt kosthold. Jeg vil gi deg litt historie, fakta om næringsinnholdet og fortelle hvorfor disse matvarene kan være bra for deg. Til inspirasjon, ny kunnskap og for å dele matglede.

Hvorfor ikke starte bloggserien Matkunnskap med en skikkelig luksus- og favorittmatvare! For hvem blir vel ikke glad over å vite at sjokolade kan være bra å spise. Riktignok må den ha høy andel kakao for å være sunn!

Jeg er absolutt ikke alene om å ha sjokolade som favorittgodis. Men mange velger nok helst melkesjokolade fremfor mørk sjokolade for å kose seg. Slik var det hvertfall for meg før. Men da ante jeg heller ikke hvor godt mørk sjokolade kunne være!

Etterhvert som jeg har smakt mer mørk sjokolade har jeg virkelig fått dilla, og nå foretrekker jeg det fremfor melkesjokolade.

Økologisk Sjokolade Hjemmelaget

Med en mye mer intens og fyldig smak, synes jeg mørk sjokolade gir en bedre smaksopplevelse. Og det er så mange spennende varianter å velge mellom når det kommer til mørk sjokolade! Spesielt hvis man handler på steder som har litt annerledes utvalg, som Lille Tøyen Kolonial, Røtter eller i helsekostbutikker.

Selv foretrekker jeg å kjøpe økologisk sjokolade med en kort ingrediensliste, så man ikke får i seg unødvendige tilsetningsstoffer.

Til tross for at det finnes utrolig mye god sjokolade å få kjøpt, smaker sjokoladen jeg lager selv ekstra godt.

Hjemmelaget Mørk Sjokolade

Det har blitt veldig populært å lage sjokolade selv, og man får kjøpt ingrediensene som trengs i butikker med godt utvalg eller i helsekostbutikker.

Det er veldig enkelt og gøy å lage sjokolade – og du kan variere smaken akkurat slik du selv vil! For eksempel tilsette sitronzest, lakrisrotpulver, nøtter, vanilje, chili eller et saltdryss.

Nederst i artikkelen finner du en super grunnoppskrift på sjokolade som jeg bruker!

Visste du forresten at sjokolade er en av de mest smaksrike og komplekse matvarene vi har? Sjokolade inneholder faktisk mer enn 600 smaksstoffer, sammenliknet med rødvin som har rundt 200. Sjokolade kan være bitter, søt, fruktig, nøtteaktig, fyldig og delikat – alt på en gang!

Sjokoladens opprinnelse

Historien om kakao er eldgammel, og tar oss 3000 år tilbake i tid til Mellom-Amerika. Her var det mayaindianderne som først dyrket kakaotreet, i en sivilisasjon som lå langt foran datidens jeger- og sankersamfunn i Skandinavia.

Kakaobønnene ble sett på som svært verdifulle og ble blant annet brukt under religiøse seremonier og som valuta.

Som matvare ble kakao først og fremst benyttet som en drikk, kalt Ka-Kwa på mayaspråket. Denne var kjent som gudenes drikk.

Senere ble kakaoplanten brakt med av Columbus til Europa.

I Europa var det først de adelige som fikk smake kakao. Ettersom de adelige syntes smaken var for bitter, ble kakao blandet med andre produkter som vanilje, sukker og melk.

Kakaoen ble nytt i form av sjokoladedrikker, men etterhvert oppdaget man også at det gikk an å fremstille pulver av kakaobønnene. Slik ble sjokoladen vi mer eller mindre kjenner idag utviklet.

Kakao i ulike former

All sjokolade lages fra kakaobønner.

Etter høsting, tørking og fermentering brukes kakaobønnene til å lage kakaomasse, kakaosmør og kakaopulver. Kakaomasse består av oppmalte tørkede kakaobønner. Kakaobønner inneholder mye fett, og når dette fettet presses ut får man kakaosmør. Massen som er igjen etter at fettet er presset ut brukes til å lage kakaopulver.

Kakaosmør - Kakaomasse - Kakaopulver
3 former av kakao: kakaomasse, kakaosmør og kakaopulver.

For å lage sjokolade blandes kakaomasse, kakaosmør og kakaopulver med andre smakstilsetninger og ingredienser.

Hva gjør kakao sunt?

Det er blant annet kakaobønnens innhold av et plantestoff kalt flavonoider som har gitt mørk sjokolade et godt rykte.

Flavonoider er kjent for å ha sterk antioksidantkraft, og for å kunne gi mange helsefremmende effekter.

I tillegg er kakao en god kilde til andre antioksidanter, og kakao har vist seg å ha høyere antioksidantinnhold enn blåbær, tranebær og acai bær.

For å få best mulig helseeffekt fra flavonoidene i kakao kan det være lurt å spise sjokolade uten melk. Noen studier har nemlig vist at opptaket av flavonoider fra tarmen er dårligere hvis melk er tilsatt i sjokoladen.

For å dempe bittersmaken kan det derfor være bedre å tilsette kokosolje, sitron, nøtter, appelsin eller andre sunne smakstilsetninger istedet for melk.

4 Gode grunner til å spise mørk sjokolade

Lavere risiko for hjerte- og karsykdommer

Magnesium og flavonoider i kakao bevarer blodårenes elastisitet og fleksibilitet.

Flavonoider er plantestoffer som har antioksidantkraft og kan ha beskyttende virkning mot hjerte- og karsykdommer.

Magnesium spiller en viktig rolle i muskelsammentrekninger og god hjertefunksjon.

Vil du lese flere innlegg som dette? Meld deg på nyhetsbrevet.

Smartere med sjokolade?

Mørk sjokolade er vist å øke blodtilførselen til hjernen, senke inflammasjon og tilfører viktige mineraler som hjelper i forebygging av demens og Alzheimer.

Ifølge en ny studie kan regelmessig inntak av mørk sjokolade assosieres med bedre hukommelse, arbeidsminne og bedre abstrakt resonering.

Rett og slett smartere altså.

Stimulerer humøret og muligens sexlysten

Det er ingen ukjent myte at sjokolade ofte er blitt brukt som et afrodisiakum.

Azteker-konger brukte sjokolade for å øke sexlysten, og mayaene koblet sjokolade med sin fruktbarhetsgud.

Idag vet vi at kakao inneholder et stoff kalt fenyletylamin – “The love drug”. Dette stoffet stimulerer humøret og frigjøres ved glede og lidenskap, og kan ha en mild påvirkning på sexlysten.

Gir deg mange viktige næringsstoffer

Kakao inneholder et bredt spekter av livsviktige mineraler som jern, fosfor, kalium, kobber, sink, selen og mangan.

Aminosyren tryptofan finnes naturlig i rå kakao, og kan fremme avspenning og bedre søvn.

Bio Økologisk Sjokolade
For å oppnå best helsegevinst av å spise sjokolade er det verdt å merke seg at man bør spise mørk sjokolade, med minst 70% kakao.

“Rå” sjokolade er det beste alternativet

For de virkelig interesserte kan det være kjekt å vite at det aller sunneste du kan velge er “rå” sjokolade.

Det betyr at kakaobønnene er presset på lav varme og har derfor bevart mest mulig næringsstoffer.

Vanligvis når du kjøper en sjokoladeplate er kakaobønnene brent på høy temperatur mellom 100-150 ºC.

Mest sannsynlig er flavonoidene og andre skjøre næringsstoffer i kakaoen bedre bevart i “rå” sjokolade siden mange næringsstoffer er ømfintlige for høye temperaturer.

Sjokolade fra Sana Bona
Det er visse typer kakaobønner som er kjent for å være ekstra gode, som for eksempel kakaobønnen Arriba National fra Equador. På grunn av den gode smaken kan man spise kakaobønnene som de er, eller som 100% ren sjokolade. Selv synes jeg denne typen rå sjokolade er god å spise som den er, og tar meg gjerne en bit når jeg har søtsug eller lyst på noe godt.

Grunnoppskrift på hjemmelaget sjokolade:

Hakk først opp kakaomasse og kakaosmør i mindre biter. Dette smeltes deretter over vannbad i en passende bolle. Når kakaomassen og -smøret er smeltet sammen tilsett kokosolje og kakaopulver. Rør inn slik at det blir en jevn sjokoladeblanding. Til slutt tilsettes honning etter smak, alt etter hvor søt du ønsker sjokoladen.

Andre smakstilsetninger som appelsinzest, lakrisrotpulver, nøtter, tørkede bær eller annet kan også tilsettes til slutt. Min favoritt er et dryss havsalt.

To ting er viktige å passe på når du lager sjokolade:

Når du smelter ingrediensene over vannbad er det viktig at det ikke kommer vann oppi sjokoladeblandingen, da vil den skille seg. Det er også viktig at temperaturen ikke overstiger 40 ºC under oppvarmingen over vannbadet.

Har du lyst til å bruke kakao som en spennende ingrediens i andre ting utenom sjokolade og desserter? Jeg bruker noen ganger rå kakao i gryteretter, det gir en god og rik smak til retten. I meksikanske matretter er det vanlig å bruke kakao i blant annet chiligryter.

Da er det bare å gå igang med å eksperimentere med kakao på kjøkkenet, både til middag og som godteri.

Hva liker du best å bruke kakao til? Har du tips til en favorittoppskrift eller andre innvendinger, del det gjerne i kommentarfeltet under. 🙂

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
8 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.