Hva er paleo og naturlig mat?

Paleo er en livsstil der kostholdet er grunnmuren.

Ved å spise paleo fokuserer man på å spise næringsrik og naturlig mat som gir en sterk og frisk kropp.

Med paleo og naturlig mat menes mat som likner på hvordan den er i sin naturlige tilstand. Mat som ofte er lite bearbeidet.

Å bruke ordet naturlig mat kan være både litt provoserende og forvirrende. Men det er allikevel et ord jeg bruker ofte, så la meg forklare nærmere hva jeg mener.

Naturlig mat er for eksempel kjøtt, fisk, grønnsaker, frukt og bær. Enkelte matvarer som smør og kokosolje kaller jeg også naturlig mat selv om dette er menneskeskapte produkter. Næringsstoffene i slike matvarene er godt bevart og inneholder ikke ugunstige tilsetningsstoffer.

Man kan også argumentere for at sukker er naturlig mat. Men sukker er neppe å regne som mat for mennesker med sitt minimale næringsinnhold og tomme kalorier. Derfor er ikke sukker en del av et paleokosthold.

Så hva er da ikke naturlig mat?

For meg er mye av den moderne maten som ferdigprodukter og bearbeidet mat med mye tilsetningsstoffer ikke naturlig mat. Det er ikke nødvendigvis slik at det er dårlig eller næringsfattig mat av den grunn. Men som regel er ikke dette optimal mat for mennesker.

Det å spise naturlig mat handler om å gi kroppen tilsvarende matvarer som vi har vært vant til å finne i naturen i millioner av år. Mat som gir kroppen god næring. Det er det jeg legger i begrepet naturlig mat.

gronnsaker-fra-bondens-marked
Økologiske grønnsaker og egg kjøpt på Bondens marked. Næringsrike og naturlige matvarer.

Paleo

Den tradisjonelle tanken bak paleo er at man skal etterligne det kostholdet mennesket er evolusjonært tilpasset å spise. Som i de millioner av år vi levde som jegere og sankere, altså perioden før jordbruksrevolusjonen.

Selv om ordet paleo stammer fra begrepet “paleolitikum”, som refererer til tidsepoken tidlig steinalder, betyr ikke paleo at man skal leve som en steinaldermann.

Det har aldri eksistert noe universelt steinalderkosthold. Våre forfedre spiste svært mye forskjellig mat, avhengig av hvor de bodde og hva de hadde tilgang til. Slik er det fortsatt for mennesker idag.

Paleo ble popularisert av Dr. Loren Cordain som publiserte boken “The Paleo Diet”. Han forklarer:

It really isn’t a diet, but rather a lifetime program of eating to improve health and well-being and minimize the risk of chronic diseases that plague the Western world.

Det moderne mennesket, spesielt de med et vestlig kosthold, har byttet ut størsteparten av sin lokale og naturlige mat med prosesserte og nye matvarer. Og det kun i løpet av de siste tiårene.

Man kan jo da tenke seg at mange av dagens problemer med autoimmune sykdommer og helseplager skyldes at en i utgangspunktet helt normalt kropp skal omstille seg til et nytt kosthold den ikke har hatt tilgang til i løpet av alle sine tidligere millioner av år.

Et annet essensielt poeng i et paleokosthold er,

We can’t fully mimic the exact foods that our hunter-gatherer ancestors ate, but we don’t have to in order to make improvements in our general health and well-being.Dr. Loren Cordain

For min del er det derfor logisk å ha paleo som grunnmur i mitt kosthold. Jeg velger å bytte ut mye av den moderne og industriproduserte maten med naturlig mat.

Paleomat

Et paleobasert kosthold er ganske enkelt:

Paleomat er:

sunt-fett-paleo
Her er eksempler på sunne fettkilder jeg bruker mye av i hverdagen. Økologisk smør, kaldpresset extra virgin kokos- og olivenolje, nøtter og avokado er blant mine favoritter.

Men hva med korn, bønner og melkeprodukter? Er ikke dette paleomat?

Korn og bønner kan kalles naturlig mat. Men å ha et paleokosthold innebærer at man ikke spiser korn, belgfrukter, sukker og melkeprodukter. Det er fordi dette er matvarer som av ulike grunner gir helseproblemer for mange.

Korn har man hatt tilgang til i årtusener, men ikke i det omfanget vi har idag. Idag har vi et veldig høyt inntak av kornvarer, alt fra brød, pasta, kjeks, kaker og frokostblandinger.

Korn inneholder såkalte antinæringsstoffer, for eksempel lektiner, som kan være ugunstig for kroppen og gi dårligere næringsopptak. I tillegg er de store mengdene gluten man får i seg gjennom et moderne kosthold et problem for mange, og kan utløse ulike helseproblemer.

Tradisjonelt sett har mennesker behandlet korn på en helt annen måte enn det vi gjør i dag, og brukt både bløtlegging og fermentering til å gjøre korn lettere fordøyelig. Ved å bake med surdeig fremfor vanlig gjær kan man lage brød som de fleste tåler og som er et sunnere alternativ. Les mer i min artikkel om surdeig her: Hva er surdeig og hvorfor er det så bra? 

Belgfrukter som bønner og linser inneholder også antinæringsstoffer, og er for mange tungt å fordøye. Selv om belgfrukter inneholder en del protein, er dette proteiner som ikke inneholder alle de essensielle aminosyrene og det kan være vanskeligere for kroppen å nyttiggjøre seg protein fra planter enn fra animalske kilder.

Melkeprodukter er det svært individuelt hvor godt man tåler. Melk inneholder blant annet laktose, myse og kasein som mange kan reagere negativt på. Enkelte velger å inkludere noen melkeprodukter i sitt paleokosthold, men da helst fete og minst mulig behandlede produkter.

Vil du ha mer kunnskap om kosthold og helse, samt gode oppskrifter på næringsrik mat?

Sukker og alkohol utgår også i et paleokosthold.

Sukker inneholder bare kalorier uten næring og sender blodsukkeret opp og øker dermed insulinproduksjonen. Høy insulinproduksjon er ikke noe vi ønsker for kroppen vår.

Alkohol inngår heller ikke som del av et naturlig kosthold. Mange ønsker allikevel å nyte alkohol en gang iblant som del av sin livsstil. Da kan det være greit å huske på at øl kan inneholde store mengder gluten og karbohydrater, og at mange drinker er sukkerbomber. En god vin kan da være et bedre alternativ.

Det er viktig å huske at paleo ikke er en diett, men en livsstil der man spiser ren og naturlig mat. Det handler om å spise den beste menneskematen, slik at vi kan være sunne og friske.

I tillegg til et næringsrikt paleokosthold er det essensielt å mestre stress, sove godt og bruke kroppen til lek og aktivitet.

Målet er god helse livet ut. Det handler om å finne frem til hva som fungerer for deg, og det finnes ingen lik fremgangsmåte for alle.

For meg er paleo en god grunnmur for både kosthold og levemåte.