Oppskrift

Gresskarsuppe med ingefær og chili

Skrevet av
| Legg igjen kommentar

Gresskarsuppe smaker kjempegodt og passer perfekt til kalde høst- og vinterdager. Det er altså ingen grunn til å slutte å bruke gresskar selv om Halloween er over!

Mange typer gresskar

Gresskar kommer i mange farger og fasonger. De fleste kjenner nok til oransje varianter av gresskar, men det finnes også gresskar som er grønne og nesten helt hvite.

gresskar-ulike-typer

Halloweengresskar er nok den mest kjente gresskartypen her til lands. De kan bli kjempestore, og brukes ofte til pynt og lykter til Halloween. Halloweengresskar er fullt spiselige, men typiske matgresskar som for eksempel Hokkaido og Butternut gresskar smaker bedre.

Hokkaido gresskar er et av de mest kjente og lett tilgjengelige gresskarene i Norge. De egner seg for eksempel godt til supper. Du kan også spise skallet på dette gresskaret.

Butternut gresskar, også kalt flaskegresskar, er en annen type gresskar vi ofte kan finne i butikken. Dette er et svært allsidig matgresskar som kan brukes i mange forskjellige retter.

Gresskar er godt for deg

Gresskar inneholder mange ulike vitaminer og mineraler kroppen din trenger, deriblant mye betakaroten og vitamin A. I tillegg er gresskar rik på kostfiber og har lav glykemisk indeks.

Det vil si at å spise gresskar har lav påvirkning på blodsukkeret, noe som igjen er bra for helsa!

Gresskarfrøene er også kjempegode og rike på sunt fett.

Når du renser gresskaret kan du ta til side gresskarfrøene, skylle og tørke de med et kjøkkenhåndkle. Deretter ristes de gylne i en varm stekepanne med litt olivenolje og havsalt. Perfekt i salater og som topping på supper.

Les også: Slik kan du gjøre nøtter og frø enda sunnere!

Oppskrift på smakfull og kremet gresskarsuppe

Dette trenger du:

Slik gjør du:

  1. Rens gresskar, gulrot og søtpotet, og skjær i terninger.
  2. Varm olivenolje i en kjele og fres løken til bitene begynner å bli litt myke uten å få farge.
  3. Tilsett hakket hvitløk, ingefær og chili. Fres videre i et par minutter.
  4. Ha i gresskar, søtpotet og gulrot.
  5. Hell over kraft.
  6. Gi ingrediensene et oppkok før du skrur ned varmen og lar det småkoke til grønnsakene er møre, ca. 30 min.
  7. Kjør suppen glatt og jevn med stavmikser eller i en hurtigmikser.
  8. Tilsett fløte eller kokosmelk.
  9. Ha i salt og pepper etter smak, og gjerne en skvis sitronsaft.
  10. Server gjerne med litt friske urter og ristede gresskarkjerner på toppen. Surdeigsbrød eller knekkebrød med smør passer også godt til. Her finner du min oppskrift på knasende gode knekkebrød.
Vil du se flere oppskrifter som dette? Abonner på mitt gratis nyhetsbrev.

Smarte tips:

  1. Du kan fint droppe søtpotet og gulrot, og bruke mer gresskar i stedet hvis du ønsker kun den rene smaken av gresskar i suppen.
  2. Sliter du med irritabel tarm (IBS) kan det hende du ikke tåler hvitløk, løk og butternut gresskar så godt. Dropp da hvitløk og løk, og bruk hokkaido gresskar. Bruk laktosefri fløte eller kokosmelk. Server gjerne med litt finsnittet vårløk (kun den grønne delen) på toppen for mer smak.
  3. For å gjøre suppen laktose- og melkefri kan du bruke kokosmelk.

Håper det smaker! Legg gjerne igjen en kommentar.

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
6 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.