Oppskrift

Bringebærdrøm! Smoothie med smak av sommer

Skrevet av
| 2 Kommentarer

Dette er en bringebærdrøm av en smoothie! Søsteren min, Kaia, lagde denne smoothien til meg tidligere i sommer og jeg (og alle som har smakt den) har vært hekta på den siden.

Bringebærsmoothie

Hvorfor ikke gå på bringebærjakt nå som de fortsatt er å finne ute i det fri? Eller kjøp bringebær på butikken 🙂 Denne smoothien blir virkelig helt fantastisk hvis du bruker villbringebær – de smaker ekstra mye!

Bringebærskål
Villbringebær plukket på tur til stranden i sommer 🙂

Det jeg liker så godt med denne smoothien er at den er fyldig og god, samtidig som den er frisk og syrlig. En perfekt kombinasjon spør du meg! Ingefær og lime fresher opp smoothien, og gir en frisk oppkvikker i sommervarmen. Banan, avokado og kokosmelk gjør den god og mettende, og passe søt. Men det beste er så klart den gode bringebærsmaken, som virkelig gir deg sommerfølelsen!

Næringsrik smoothie som gir deg stabilt blodsukker!

Smoothien er uten melk og tilsatt sukker. Den inneholder masse sunne fettsyrer fra avokado og kokosmelk, som gjør deg mett og gir stabilt blodsukker. Bringebær er jo som alle vet er kjempesunt, og kroppen elsker disse små vitaminbombene! Ingefær er manges favoritt som både er litt sterk, søt og krydret på samme tid. I tillegg har ingefær lange tradisjoner innen naturmedisin, og kan blant annet hjelpe på forkjølelse og kvalme.

Med så mange fantastiske ingredienser og en så god smak er det ingen grunn til å vente med å lage denne smoothien. Sjansen for at også du blir hektet er stor! 😉

Dette trenger du:

Kjør alle ingrediensene sammen med stavmikser eller i en blender.

Bringebær blender

Tilsett ingefær

Tilsett kokosmelk

Tilsett banan

Tilsett lime

PS. Jeg glemte helt å ta et bilde av at jeg tilsatte avokado…! Men det er bare å kjøre den sammen med de andre ingrediensene.

Hvis du vil ha smoothien mer flytende og enda friskere i smaken kan du tilsette en dæsj eple- eller appelsinjuice (ca. 0,5 dl). Eller du kan tilsette mer limejuice.

Smoothien kan lages både med og uten avokado!

Avokado gir smoothien en kremet og fyldig konsistens. Hvis du ikke ønsker å ha smoothien så fyldig og mettende kan du droppe avokadoen. For eksempel hvis du ønsker en litt lettere variant til dessert, når du allerede er ganske mett.

Personlig liker jeg den best med avokado, både på grunn av den «creamy» konsistensen den gir og alle de gode næringsstoffene.  Men jeg lager den også uten noen ganger, særlig hvis jeg er litt ekstra påpasselig med å unngå matvarer som har et høyt innhold av såkalte FODMAPs. Har du Irritabel tarm kan det være at man ikke tåler å spise så mye avokado av gangen. Selv har jeg Irritabel tarm, men føler at litt avokado går fint! Du kan lese mer om Irritabel tarm og matvarer med høy FODMAP i min tidligere artikkel om oppblåst mage.

Håper smoothien faller i smak! Gi meg gjerne tilbakemelding på hva du synes om den, eller om du har tips til hvordan den kan bli enda bedre i kommentarfeltet under 🙂

Sommerhilsen fra

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
6 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

2 kommentarer

  1. Susann Gulbrandsen

    Hei.

    Har en datter med irritable tarm som har fulgt low food map i lang tid uten å bli bra. Vi har vært utallige ganger hos lege og sykehus men da alle prøver er fine så får vi ingen hjelp.Vi tok en matvareintolerase test (privat) som viste at hun reagerte på det meste, også glutenfri varer som vi hadde brukt (maismel,rismel,havre o.l.) I tillegge til at hun ikke tålte potet, egg og melkeproteiner også. Har akkurat begynt med paleo etter enbefaling om dette, og siden din hjelper virkelig. Har vært utrolig vanskelig å finne varierte oppskrifter, for det er en del i paleo oppskriftene hun ikke tåler. Vi ser en bedring etter å ha begynt med dette, og vårt barn har virkelig vært dårlig – sengeliggende nesten i et halvt år og ikke vært på skole. Takk for en fantastisk nettside – denne skal jeg bruke hver dag som hjelpemiddel. Har et lite spørsmål som jeg lurer på om du vet noe om – vi la til en økologisk ketchup fra idun i kosten fordi den var uten løk (kun tomatpure, vann, salt, sukker, eddik) – men så ble hun plutselig dårlig igjen og vi lurer på om det kan være eddiken i ketchupen? har googlet for å prøve å finne ut om dette, men finner absolutt ingenting. Hun tåler heller ikke gjær nemlig og jeg lurer på om eddik går gjennom en gjæringsprosess og at hun muligen derfor reagerer på dette?

    Tusen takk igjen for en superflott og hjelpende nettside.

    Mvh
    Susann

    Svar
    1. Ida

      Hei Susann 🙂
      Takk for kommentaren din, hyggelig at siden min har kunnet være litt til hjelp. Det høres ut som en vanskelig situasjon dere er i, og jeg håper virkelig at datteren din kan finne frem til matvarer og et kosthold som er best mulig for henne. Når det gjelder spørsmålet om ketchup er jeg ikke sikker på hva det kan være som hun har reagert på. Det stemmer at eddik fremstilles ved hjelp av en gjæringsprosess, men denne prosessen skjer ved hjelp av eddiksyrebakterier og ikke gjær.Her er litt info om eddik. Lykke til videre!

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.