7 fantastiske helsefordeler du bør vite om paleo

Skrevet av
| 6 Kommentarer

Føler du deg forvirret rundt hvilken mat du bør spise for sunn og god helse?

Nesten hver dag dukker det opp overskrifter i media om hva du bør spise eller unngå for å oppnå god helse.

I jungelen av artikler som bygger på forskning, myter, kostholdsråd fra staten, trender og mer er det vanskelig å føle seg klok på hvilke råd vi bør følge.

Men – en ting som ofte går igjen er fokuset på et variert kosthold rikt på naturlige råvarer.

Naturlige råvarer er nettopp det som er tanken bak et paleokosthold.

Da jeg kom over paleo første gang ble jeg raskt nysgjerrig på å lære mer om dette. Jeg syntes at tanken om et kosthold som baserte seg på ekte og naturlige råvarer var både logisk og fristende. Ettersom jeg har vært interessert i mat og helse lenge, var det spennende å komme over en kostholdsfilosofi der jeg var enig i det meste.

Hvis du ønsker å gjøre kostholdsendringer på lang sikt mener jeg at avgjørelsen må føles både motiverende og meningsfylt for å kunne opprettholde den. Er du også enig? For meg gir prinsippene bak et paleokosthold både mening og motivasjon.

7-fantastiske-helsefordeler-du-bor-vite-om-paleo

Så hva er paleo?

Paleo er en økende trend. Etter å ha vært populært i USA i mange år, har det også fått en voksende interesse i Skandinavia. Tanken bak et paleokosthold er å spise næringsrik mat som har en god balanse mellom sunt fett, gode proteinkilder og uraffinerte karbohydrater.

Paleo tar utgangspunkt i å etterlikne kostholdet mennesker hadde tilgang på da man levde som jegere og sankere. Hvis du vil lese mer om hva paleo og naturlig mat er, har jeg skrevet om det her.

Målet med et paleokosthold er ikke å spise som en steinaldermann, men å spise ekte og naturlig mat, slik mennesker har gjort i millioner av år.

For mange er paleo en god grunnmur og det er ment som kostholdsråd som skal være lette å følge livet ut.

Det er mange gode grunner til å spise et paleokosthold og jeg har skrevet ned de 7 viktigste punktene til hvorfor jeg mener man bør velge paleo som grunnmur i kostholdet sitt.

1. Næringsrikt og variert kosthold

Å spise paleo gir et variert kosthold basert på naturlige råvarer.

Et kosthold med stor variasjon er viktig fordi forskjellige matvarer gir oss ulike næringsstoffer.

Noen enkle råd for å minne seg selv på å spise variert er å “spise regnbuen”, som viser til å spise grønnsaker, frukt og bær i alle farger.

I paleo er det også populært å fokusere på konseptet “hode-til-hale”, som innebærer å nyttiggjøre seg hele dyret, også innmat. Det å spise flere deler av dyret i tillegg til innmat var helt vanlig før, men er dessverre ikke så vanlig idag. Å benytte seg av hele dyret gir oss verdifull næring utover det vi får fra rent muskelkjøtt. I tillegg er det en mer bærekraftig og høflig måte å benytte seg av dyret på.

Et paleokosthold ønsker å inkluderer de mest næringstette matvarene vi har tilgjengelig. Det vil sikre at vi får i oss rikelig med sunne fettsyrer og gode kilder til proteiner og karbohydrater. I tillegg får man i seg masse vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Rett og slett vil et paleokosthold dekke alle våre næringsbehov, og gi oss et solid grunnlag for god helse.

makrellmiddag
Et typisk paleomåltid består av en god proteinkilde, sunt fett og mye grønnsaker. Denne middagen bestod av makrell som gir både proteiner og sunne fettsyrer, og et godt og variert tilbehør av grønnsaker.

2. Bedre mage og fordøyelse

Fordøyelsesproblemer og magevondt er problemer som flere og flere sliter med.

Mageproblemer kan lett gå utover livskvaliteten, og det er derfor viktig å prøve å finne en løsning på dette.

Mye av den moderne og fabrikkproduserte maten gir oss mye energi men lite næring. I tillegg er det mange som spiser altfor lite grønnsaker. Dette gjør at vår viktige tarmflora blir svakere og får et mindre mangfold av bakterier.

I tillegg til at en dårlig tarmflora kan gi oss fordøyelsesproblemer gjør den oss mer utsatt for allergier, sykdom og overvekt.

Et paleokosthold med mye grønnsaker og fiber styrker tarmen og gir vekst av gode bakterier, som fører til en sunn tarm med stort bakteriemangfold. I tillegg til at fiber fra grønnsaker er god mat for bakteriene i tarmen, stimuleres tarmen til å jobbe bedre. En tarm som jobber bedre motvirker diaré, forstoppelse, rumling og oppblåsthet.

Bedre fordøyelse og mindre plager med magen er en av de viktigste grunnene til at så mange velger paleo som et varig kosthold.

3. Stabilt blodsukker og mer energi

ida-yoga

I et paleokosthold kutter man inntaket av raffinert sukker, næringsfattige karbohydrater og prosessert mat, som resulterer i et mer stabilt blodsukker.

Høyt blodsukker over lang tid gir mange alvorlige konsekvenser for kroppen, og kan for eksempel forårsake diabetes type 2. Mye av grunnen til at flere og flere får helseproblemer relatert til høyt blodsukker er at våre kilder til karbohydrater har endret seg dramatisk de siste tiårene.

Nye karbohydratkilder er blant annet kjeks, frokostblandinger, pasta, brus, juice, sukkerpålegg, hvit ris og søte meieriprodukter. Disse matvarene inneholder ofte 70-100% rent karbohydrat, noe som gjør dem veldig energitette og får blodsukkeret til å stige høyt og raskt.

Opprinnelige karbohydratkilder er derimot grønnsaker, frukt, røtter og bær. Slike matvarer inneholder i motsetning bare 5-10% karbohydrat, resten er vann, fiber, vitaminer og mineraler. Denne typen karbohydrater gir en langsom og gunstig blodsukkerstigning for kroppen.

Kroppen trenger dermed ikke å produsere like mye insulin, noe som er bra for oss. Siden insulin driver fettlagrene i kroppen hindrer det også fettforbrenningen, og kan gjøre det vanskelig å bruke kroppens fett som energikilde.

Stabilt blodsukker gir også andre fordeler som bedre hormonbalanse i kroppen, sterkt immunforsvar og god søvnkvalitet.

Et stabilt blodsukker gir jevn energi og bedre konsentrasjon gjennom hele dagen.

Ved å ha et paleokosthold får man et stabilt blodsukker som en naturlig konsekvens, uten å måtte tenke på antall kalorier eller karbohydratinnhold i maten.

4. Bedre hormonbalanse i kroppen

Riktig hormonbalanse i kroppen er nøkkelen til god helse.

Hormoner er kroppens kjemiske budbringere og regulerer praktisk talt alle funksjoner i kroppen.

De påvirker blant annet kroppens vekst og utvikling, vår metabolisme, søvn, sult, sexlyst og fertilitet.
Av alle faktorene som påvirker hormonbalansen, er kostholdet viktigst. Hva vi spiser kan i stor grad påvirke hormonbalansen i gunstig eller ugunstig retning.

Hva vi spiser påvirker hormonbalansen på to måter: maten gir byggesteiner til å lage hormoner, og maten stimulerer hormonproduserende kjertler til å utløse dem.

To svært viktige hormoner som påvirkes av maten vi spiser er insulin og leptin.

Når vi spiser mat som inneholder karbohydrater stiger insulinnivået i kroppen, og sørger for å lagre energien vi umiddelbart ikke trenger. Insulin er dermed et lagringshormon og driver fettlagrene i kroppen.

Hvis vi har et høyt inntak av næringsfattige karbohydrater hele dagen, for eksempel hveteboller og pasta, kan vi ende opp med et kronisk høyt insulinnivå, som gjør at man lettere lagrer energi som fett.

Leptin er med på å regulere appetitt og kroppsvekt, og når dette hormonet kommer ut av balanse er det lett å føle seg sulten, slapp og gå opp i vekt.

Gjennom et paleokosthold får man i seg moderate mengder karbohydrater som gir lav insulinproduksjon og normale leptinniåver.

Hormoner i balanse gir også økt fertilitet. Idag er det mange som sliter med å bli gravide, og en vanlig årsak til dette er hormon ubalanse. For at kroppen skal produsere kjønnshormoner er det viktig å spise nok sunt fett, for det gir byggesteinene til hormoner. Mange kvinner opplever å få regelmessig menstruasjon og økt fertilitet når man øker inntaket av sunne fettkilder som avokado, fet fisk, ekte smør, kokosolje, olivenolje og nøtter.

Les også: Slik kan du gjøre nøtter og frø enda sunnere!

Et paleokosthold fokuserer på å spise næringsrike råvarer i tillegg til å eliminere matvarer som kan skape hormon ubalanse. Vi får dermed riktig fett, fullverdig protein og gunstige karbohydrater som danner grunnlaget for en god hormonbalanse i kroppen.

Vil du lese flere innlegg som dette? Meld deg på nyhetsbrevet.

5. Gir deg gode fettsyrer

Det er ikke ett fett hvilken type fett du velger!

Mange er av den oppfatning at vegetabilske oljer som solsikke-, mais-, og soyaolje er sunne fettkilder. Dessverre er dette ofte billige raffinerte oljer som er blitt bearbeidet slik at de er blitt usunne. Gjennom raffineringsprosessen er oljen blitt varmet opp kraftig før pressing og filtrering. Det som skjer da er at oljen herdes og næringsstoffene ødelegges.

Et høyt inntak av vegetabilske oljer kan gjøre at man får i seg for mye omega-6 fettsyrer, i forhold til omega-3 fettsyrer. Dette kan skape hormonell ubalanse og betennelser i kroppen. I tillegg skjuler det seg mye vegetabilske oljer i hel- og halvfabrikata. Dette gjør at man får i seg mye omega-6 fettsyrer fra blant annet brød, dressinger, kjeks, posesupper og plantemargariner.

Men det er viktig å få frem at omega-6 ikke er en fettsyre som bare skaper problemer for oss. Det har tatt mange år å avlive myten om at mettet fett er farlig, og det er viktig at det ikke skapes en ny om at omega-6 er farlig.

Både omega-6 og omega-3 er essensielle fettsyrer, som betyr at kroppen ikke kan lage de selv. Det er derfor viktig å få tilført omega-6 og omega-3 fra kostholdet, via gode næringskilder.

Bra fettkilder i et paleokosthold er for eksempel kaldpressede vegetabilske oljer som olivenolje og kokosolje, avokado, nøtter og fett fra gode animalske kilder.

Når man øker inntaket av sunne fettsyrer, for eksempel mettet fett fra gode animalske kilder og enumettet fett fra olivenolje, får vi også i oss mye fettløselige vitaminer som A, D, E og K vitaminer.

Som en av kroppens viktigste byggesteiner, har vi mennesker behov for mye fett. Å velge sunne fettkilder er derfor viktig for å oppnå god helse!

sunt-fett-paleo
Her er eksempler på sunne fettkilder jeg bruker mye av i hverdagen. Økologisk smør, kaldpresset extra virgin kokos- og olivenolje, nøtter og avokado er blant mine favoritter.

6. En slank og sunn kropp

Et paleokosthold er en god måte å oppnå gunstig vektkontroll på.

Det betyr at overvektige opplever å gå ned i vekt, mens undervektige oppnår en høyere og sunnere vekt. Hva som er ideell vekt er svært individuelt, men ved å spise et paleokosthold vil de fleste oppnå en slank og smidig kropp.

Det er fordi man fokuserer på å få i seg en sunn balanse mellom fett, protein og karbohydrat, som gir lav insulinproduksjon og bedre omsetning av fett til energi.

I tillegg holder man seg mett lenger enn hvis man spiser lavfett/høykarbo kosthold, slik som mange slankedietter anbefaler.

Ikke minst bidrar et stabilt blodsukker til vektkontroll. Normal hormonbalanse og redusert søtsug gjør at man unngår småspising mellom måltidene. Dette er en viktig faktor for mange som vil ned i vekt.

Siden paleo ikke er en diett men et varig kosthold er det viktig at man kan spise mat man blir mett av og som smaker godt. Det er derfor så mange ender opp med å fortsette å spise paleo selv etter de har oppnådd ønsket vekt.

7. Kan lindre autoimmune sykdommer

Mange opplever å redusere betennelser og symptomer på autoimmune sykdommer når man legger om til et paleobasert kosthold.

Ved autoimmun sykdom angriper immunforsvaret feilaktig kroppens egne friske celler, som medfører betennelse og ødeleggelse i kroppen. Eksempler på autoimmune sykdommer er Crohns, diabetes type 1, Ulcerøs kolitt, Psoriasis og leddgikt.

Ved å unngå matvarer som er kjent for å trigge inflammasjon og allergiske reaksjoner, som for eksempel melk og korn, fjernes unødvendig stimuli. Kroppen får dermed mulighet til å reparere seg selv og fungere bedre.

Ved å tilføre kroppen de essensielle næringsstoffene som immunforsvaret trenger for å kunne regulere seg selv riktig, kan et overaktivt immunforsvar endres. Et immunforsvar som enten er overaktivt eller undertrykt kan begynne å fungere som normalt ved å fjerne uønskede triggere og tilføre næringsstoffene som trengs.

Et paleokosthold kan altså lindre uønsket inflammasjon i kroppen og gi grunnlag for et velfungerende immunforsvar.

Til slutt

Grunnen til at mange velger et paleokosthold er at dette kostholdet rett og slett gir bedre resultater for kroppen, også på lang sikt.

For mange er det godt nok at det gir vektnedgang, bedre blodlipidverdier (som triglyserider og kolesterol), og bedring av autoimmune sykdommer.

Ikke bare eliminerer man matvarer som gir helseproblemer for mange som korn, melk og sukker, men man øker inntaket av næringsrike matvarer. I tillegg får man da i seg masse viktige vitaminer, mineraler og antioksidanter.

Utover de syv punktene beskrevet over, er det flere andre positive endringer som kan skje i kroppen ved å legge om til et paleokosthold. Mange opplever blant annet bedre hud, hår, negler, tenner og bedre søvn.

Det jeg liker så godt med paleo er at det ikke er ment som et kosthold med strenge og fastsatte regler. Paleo forteller deg ikke hvor mye protein versus fett og karbohydrater du burde få i deg. Noen inkluderer fete meieriprodukter i sitt paleokosthold, mens andre trives bedre uten. Det betyr at du kan eksperimentere og finne hva som gjør deg sunnere, men samtidig glad og fornøyd.

Best av alt, paleo er ikke en diett. Det er en livsstil. Siden fokuset er på langvarig god helse, gir paleo rom for egen tolkning, samtidig som du får kunnskap til å kunne ta de beste valgene for deg.

Er du nysgjerrig på om du kan oppleve noen av disse gunstige helseeffektene ved å spise paleo?

Da vil jeg anbefale deg å prøve paleokosthold i en måned, og se om du merker noen endringer på helsen. Det er vel verdt et forsøk, synes du ikke? 🙂

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
27 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

6 kommentarer

  1. Marie

    Så spennende blogg, Ida! 🙂

    Svar
    1. Ida

      🙂 Tusen takk, Marie!

      Svar
  2. Heidi S. Økland

    Leste om helsefordelene med paleo som du beskriver med interesse. Er sikkert mye i det du sier – særlig det med blodsukker vil jeg tro er en viktig fordel, samtidig som det er balansert (altså ikke «lav-noe», men «litt av alt»). Men du som har en mastergrad er vel vant til å måtte belegge påstander med kilder? Jeg hadde blitt enda mer overbevist hvis du hadde fagfellevurdert forskning å vise til. Det med immunsystemet virka litt spekulativt på meg, for eksempel – autoimmune sykdommer handler også om genetikk. Jeg forstår at du vil lage et nettsted som er så «tilgjengelig» som mulig, men flott om du kunne sitere kilder også! Jeg tror ikke det er noen motsetning mellom de to tingene.

    Svar
    1. Ida

      Hei Heidi! Takk for tilbakemeldingen din 🙂 Jeg er helt enig med deg, og jeg skal jobbe med å underbygge det jeg skriver bedre med gode kilder fremover. Det å finne bra kilder og forskning relatert til helse og kosthold er ikke alltid så lett, siden dette er felt som er svært krevende å forske på og dokumentere. Min faglige kunnskap, sunn fornuft, erfaringer og det jeg leser fra kilder jeg mener er pålitelige blir ofte den beste løsningen. Men det er helt klart viktig å gjøre sitt beste for å finne kilder til å belegge påstandene 🙂

      Svar
  3. Liv

    Hei Ida..
    Du har en flott blogg.
    Det jeg lurer litt på er din form for paleo er inkludert surdeig brød?
    Hva legger du i det?

    Svar
    1. Ida

      Hei Liv 🙂
      Etter å ha levd en stund uten korn i kostholdet mitt begynte jeg å introdusere surdeigsbrød og fant ut at jeg tåler det godt, i motsetning til vanlig brød bakt med gjær. For meg er paleo et kosthold basert på mest mulig naturlige råvarer og lite fabrikkprosessert mat. Jeg tenker at prinsippene bak et paleokosthold er en fin grunnmur i kostholdet, men at en må finne ut hvilke råvarer sin egen kropp trives best med. For eksempel trenger man ikke unngå korn, melk og belgfrukter hvis man tåler det godt.

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.