3 sunne smoothies til sommeren!

Skrevet av
| 5 Kommentarer

Hva er vel mer fristende på sommeren enn deilige smoothies? Det beste med hjemmelagde smoothies er at de smaker mye bedre enn de du kjøper, og i tillegg unngår du skjulte sukkerbomber. Selv om smoothie i butikken kan være merket med 100% naturlig frukt og bær inneholder de ofte unødvendig mye fruktjuice og dermed sukker.

Her får du noen av mine favorittoppskrifter på sunne og enkle smoothies! De er et lite måltid i seg selv, fulle av næring og god smak. Alle er uten tilsatt sukker og melkefrie, og kan fint kalles både lavkarbo og paleo. Smoothiene gir deg stabilt blodsukker, langvarig energi og er mettende.

Nytes med god samvittighet! Spør du meg er en bærsmoothie minst like godt som is nå i sommervarmen.

Bærsmoothie med vanilje

Dette er min favorittsmoothie om dagen! Frisk, god og mettende. Den passer til å serveres i glass eller som en smoothieskål med digg topping.

Bærsmoothie i glass

Dette trenger du:

Ingredienser bærsmoothie

Bland ingrediensene sammen med stavmikser eller i blender. Har du ikke chiafrø gjør det ingenting, den blir like god uten. Jeg pleier å tilsette chiafrø for å få mer fylde og gjøre smoothien mettende. Eggeplomme er heller ikke nødvendig, men den gir smoothien en fluffy konsistens og gir gode næringsstoffer til smoothien.

Smoothien topper jeg gjerne med nøtter, frø, kokos, hampfrø og kakaonibs. Jeg spiser den ofte som frokost eller lunsj siden den har så mye næring og er mettende.

bærsmoothie med topping

Superenkel smoothie

Dette er min enkleste oppskrift på en både sunn og god smoothie. Du kan eksperimentere deg frem med hvilke bær du liker best. Jeg bruker ofte en blanding av blåbær og bringebær.

Enkel bærsmoothie

Dette trenger du:

Bland sammen med stavmikser eller i en blender. Namnam!

Grønn smoothie med ingefær

Med denne helsebomben av en smoothie får du i deg masse god næring som kroppen din trenger! Det er også en fin måte å spise mer grønt på, og spinat passer utmerket i denne smoothien! Ingefær og sitron gjør den frisk og ekstra god.

Grønn smoothie

Dette trenger du:

Ingredienser grønn smoothie

Du kan bruke rå spinat i smoothien, men jeg pleier å forvelle den først. Det er fordi rå spinat inneholder en del oksalsyre som kan binde og hemme opptak av mineraler, blant annet kalsium og jern. I tillegg kan for mye rå spinat virke irriterende på tarmen. Når man forveller spinaten fjerner man mesteparten av oksalsyren. Forvell spinaten ved å putte den i kokende vann, la den ligge i underkant av ett minutt før du skyller spinaten i kaldt vann. Jeg pleier å presse ut mesteparten av vannet til slutt.

Bland sammen ingrediensene med stavmikser eller i blender. Ønsker du smoothien enda mer syrlig og frisk kan du tilsette mer sitronsaft. Eventuelt kan du tilsette litt eple eller ananas for frisk og søt smak i tillegg.

Grønn supersmoothie

Håper du har blitt fristet til å prøve deg på hjemmelagde smoothies i sommer!

Fortell meg gjerne hva som er din favorittsmoothie, eller andre tips i kommentarfeltet under 🙂

Ida

Del artikkelen
Likte du artikkelen?
4 har likt denne artikkelen

Om Ida Jakobsen

Ida Jakobsen

Takk for at du er innom min blogg! Jeg er Ida, Oslo-jente med mastergrad i molekylær biovitenskap og lidenskap for god mat og helse. Håper du fant bloggposten nyttig og interessant. Jeg startet denne bloggen for å skrive om det jeg synes er spennende innen helse, kosthold og livsstil. Jeg setter stor pris på tilbakemeldinger eller noen ord, så legg gjerne igjen en kommentar. Du kan også følge meg på sosiale medier.

5 kommentarer

  1. frk.bekhterev

    Dette ser helt nydelig ut, og skal helt klart testes ut 🙂 Takk for at du deler så mange gode oppskrifter. Bloggen din er så utrolig fin! <3

    Svar
    1. Ida

      Tusen takk, innmari stas å høre at du synes det! 😀 <3

      Svar
  2. Marianne

    Heisann☺Blir veldig inspirert av bloggen din! Begynte med paleo for ca 1 mnd sidan,så er mykje å lære??Desse må prøves! Uten tvil. Paien såg megagod ut! Den må eg prøve å få lage imorgo til lunsj?men lurer på ein ting:kan ein bruke frossen spinat i smoothien? Har problem med å finne ut korleis eg enkelt kan bruke frossen spinat? Den ferske begynner å bli dårlig i butikkane her no?

    Svar
  3. Marianne

    Heisann☺Blir veldig inspirert av bloggen din!! Desse må heilt klart prøves! Paien må eg prøve meg på til lunsj imorgo☺ Begynte med paleo for ca ein mnd sidan,så er fersk i gamet og har mykje å lære?Men lurer på om ein kan bruke frossen spinat i smoothien istedenfor fersk?

    Svar
    1. Ida

      Så hyggelig å høre, Marianne! 🙂 Ja det er ikke noe problem å bruke frossen spinat i smoothiene. Det kan være en fordel å la den tine litt så det ikke er en kjempehard klump når du skal mikse ingrediensene i blender eller med stavmikser 🙂

      Svar

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Profilbilde kan ordnes her.